Insamlingsservice och rådgivning

Vi förenklar din insamlingsadministration

Våra 90-konton står till klubbarnas och distriktens förfogande för egna insamlingar. Tillsammans med Rotarys goda varumärke garanteras pålitlighet, förtroende för insamlingen och att medlen kommer till avsett ändamål.

Med Rotary Hjälper kan du snabbt starta ett insamlingsprojekt för ett unikt ändamål. Se exempel under Projekt. Det enda vi kräver är att insamlingsändamålet ryms inom Rotarys sju fokusområden. Om pengarna ska gå till lokala, nationella eller internationella projekt är uppdragsgivarens beslut.

Det är alltid klubbarna och distrikten som är uppdragsgivare och som driver och ansvarar för sina insamlingar. Vår uppgift är att förenkla klubb- och distriktsfunktionärernas arbete genom att hjälpa till med insamlingsadministration då våra 90-konton används.

Utbetalningar sker löpande enligt överenskommelse. Vi lämnar regelbundet statusuppdateringar om hur insamlingen fortskrider.

Vi hjälper till med inbetalningar och inrapportering till The Rotary Foundation, exempelvis End Polio Now och Årliga fonden. Se Minnesgåvor och donationer.  Givetvis ser vi också till att insamlade belopp och intjänade PHF-poäng registreras på distrikt, klubbar och enskilda givare.

F.n. måste vi ta ut en blygsam administrationsavgift på 3% av det insamlade värdet för att täcka avgiften till Svensk Insamlingskontroll samt kostnaden för revision och hemsida. I flera fall har dock denna avgift finansierats utan att använda insamlade medel.

Bolla dina idéer med oss

Vill ni ha hjälp med utformningen av er insamling? Vad är målet för insamlingen – inte bara pengarna utan även vad ni vill åstadkomma? Hur lägger ni upp aktiviteten på ett säljande sätt? När bör aktiviteten äga rum? Hur mycket vågar ni be om från givarna? Hur länge ska kampanjen pågå? Hur ger ni givarna och andra i målgruppen en ständig återkoppling om er väg mot målet? Hur visar ni efteråt vad insamlingen har lett till?

Välkommen att bolla dina idéer med oss. Vi har mer än 30 års erfarenhet av att lägga upp lyckade insamlingar. Att samarbeta med Rotary Hjälper ger ett stort mervärde kring att skapa och genomföra era insamlingsaktiviteter.