Minnesgåvor och donationer

Utbildning / Education

Uppmärksamma någon med en minnesgåva

Rotary Hjälper finns på listan över fonder hos tjänsten minnesgava.se (OBS! inte minnesgåva.se) där du vid en gåva också har möjlighet att skriva ut eller skicka ett minnesblad. Här kan en minnesgåva sättas in oavsett var man befinner sig i världen.

Detsamma gäller tjänsterna Min Gåva och Lavendla där du också hittar Rotary Hjälper.

Du kan självklart också ge en minnesgåva via Rotary Hjälper direkt och själv skriva ut ett personligt formulerat gåvo-, minnes- eller gratulationsblad. Klicka här.  Om du önskar hjälp kontakta gärna vår vice ordförande Staffan Björklund.

Ge en gåva eller donation till The Rotary Foundation (TRF)

Rotary Hjälper administrerar donationer till Rotarys verksamheter, bl.a. End Polio Now och olika TRF-fonder.

TRF förvaltar flera olika fonder (se nedan). Vill du att din gåva eller donation ska gå till en speciell TRF-fond, så skriv detta på inbetalningen. Om inget område finns angivet går pengarna till Polio-Plus-fonden, projekt END POLIO NOW..

Polio-Plus-fonden, projektet END POLIO NOW

Vill du stödja utrotningen av polio, så anger du bara END POLIO NOW på inbetalningen. Du vet väl att varje insamlad krona till END POLIO NOW växlas upp med två kronor av Bill & Melinda Gates Foundation. En insamlad ”rotarykrona” blir därmed värd tre kronor till kampen för en poliofri värld. Tack vare Rotarys och Bill & Melinda Gates Foundations fantastiska insats är sjukdomen snart utrotad.

Annual fund (Årliga fonden)

En gåva till ”Årliga fonden” hjälper rotaryklubbar att starta projekt för att göra gott hemma och runt om i världen. Varje bidrag hjälper oss att stärka fredsansträngningarna, tillhandahålla rent vatten och sanitet, stödja utbildning, växa lokala ekonomier, rädda mödrar och barn och bekämpa sjukdomar och skydda vår miljö.

Endowment fund (Permanenta fonden)

Denna fond säkerställer en långsiktig livskraft för Rotary Foundations bidraag till projekt, ”Grants” och program. Man använder enbart avkastningen av fonden för att expandera pågående aktiviteter.

Disaster response fund

Genom ”Disaster response fund” stödjer Rotary Foundation katastrofhjälp och återhämtningsinsatser.

Du får PHF-poäng

Vi hjälper till med inrapporteringen till TRF (The Rotary Foundation) så givetvis tillgodoräknas alla distrikt, klubbar och enskilda givare sina insamlade belopp och intjänade PHF-poäng (PHF=Paul Harris Fellow).

Välkommen att kontakta oss om du har frågor!